VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Zimní pneumatiky s vyváženými jízdními vlastnostmi není snadné najít
Zimní pneumatiky s vyváženými jízdními vlastnostmi není snadné najít. 
Autor / zdroj foto: dTest, ADAC

S přípravou na zimní sezónu přináší spotřebitelský časopis dTest každoroční test zimních pneumatik. Tentokrát prověřil pneumatiky s rozměry 165/70 R14 pro menší vozy jako například Škoda Fabia či VW Polo a pneumatiky o velikosti 205/55 R16 pro nižší střední a střední třídu vozů jako jsou Škoda Octavia a Hyundai i40.

Nejlepší z testovaných pneumatik se umí dobře vypořádat se suchou a mokrou vozovkou, sněhem i náledím, zároveň mají dlouhou životnost a nízký vliv na spotřebu pohonných hmot. V kategorii menších pneumatik skončily s celkově dobrou známkou pouze tři, u větších pneumatik byly dobře hodnoceny pouze dvě.

„Dobré jízdní vlastnosti na mokré vozovce jsou jako vždy nejčastější slabinou testovaných šestnáctipalcových pneumatik a také limitujícím faktorem celkového skóre – 11 z celkem 15 uspokojivě hodnocených předvedlo jen průměrné výkony. Ve srovnání s dobře hodnocenými modely mají horší přilnavost, která ovlivňuje ovladatelnost vozu a brzdění, menší odolnost proti aquaplaningu nebo horší směrové vedení,“ hodnotí kategorii větších pneumatik Hana Hoffmannová, vedoucí redakce časopisu dTest.

Ve spotřebě jsou rozdíly minimální, naopak výrazné jsou v testech na suché a mokré vozovce

V kategorii 205/55 R16 jsou celkově vyváženými pneumatikami pouze dvě ze sedmnácti testovaných, konkrétně vítěz testu Continental Contiwintercontact TS 850 a v pořadí druhá Yokohoma W.drive V950. Continental předvedl na mokru a na sněhu nejlepší jízdní vlastnosti ze všech, nejméně se opotřebovává a zároveň má nízký vliv na spotřebu paliva. Yokohama zase ukázala nejlepší výsledek na suché vozovce a v dalších testovaných kritériích kromě hlučnosti dostala dobrou známku. Ostatní testované pneumatiky skončily s uspokojivým hodnocením. Jedna získala dokonce známku nedostatečnou. Obecně nejsou mezi pneumatikami velké rozdíly ve vlivu na spotřebu (přibližně 0,3l/100km). Velké rozdíly jsou ve výsledcích testů na mokré a suché vozovce.

„Zatímco v jízdních vlastnostech na mokru jsou rozdíly mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou výrazné, ve spotřebě pohonných hmot se testované modely tolik neliší. Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v kategorii 205/55 R16 je rozdíl ve spotřebě paliva pouze šestiprocentní, což odpovídá 0,3 l/100km, v menším rozměru 165/70 R14 dokonce jen čtyřprocentní – 0,2 l/100km,“ říká Hana Hoffmannová.

Při stokilometrové rychlosti je rozdíl v brzdné dráze až 4 metry

Na suché vozovce vévodila již zmíněná Yokohama. V porovnání s Continentalem má brzdnou dráhu o necelý půlmetr kratší a také má o pár desetinek bodu lépe hodnocenou jízdní stabilitu. Nejdelší brzdnou dráhu ze všech testovaných předvedly pneumatiky Goodyear. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlosti potřebuje o čtyři metry více než nejlépe hodnocené pneumatiky. Co se týče opotřebení, většina testovaných pneumatik dosáhla velmi dobrého a dobrého hodnocení. Pouze dvě skončily s uspokojivou známkou. Jejich vypočítaná životnost je méně než 30 tisíc kilometrů, což pro průměrného řidiče znamená, že mu budou sloužit jen čtyři zimy.

V kategorii 165/70 R14 získaly celkově dobré hodnocení pouze tři pneumatiky z šestnácti. Vítěz testu Goodyear UltraGrip 9 nezaváhal na žádném povrchu, ze všech zkoušek si odnesl dobré známky a v klíčovém testu na mokré vozovce předvedl nejlepší výkon. V pořadí druhé pneumatiky značky Michelin Alpin 4 měly sice výsledky z jízdních zkoušek na spodní hranici dobrého hodnocení, v testu opotřebení však byly nejlepší. Lze je proto doporučit řidičům s vysokým kilometrovým nájezdem. Celkově bronzový Dunlop SP Winter Response 2 zase dosáhl nejlepšího výkonu na sněhu a náledí a měl nejmenší vliv na spotřebu paliva.

„Modely se známkou dobře patří k těm nejlepším na trhu. Známka uspokojivě sice znamená horší jízdní vlastnosti za určitých podmínek, ovšem stále jde o kvalitní pneumatiky. Například Fulda Kristall Montero 3 skončila s nižší uspokojivou známkou kvůli horší přilnavosti na mokré vozovce, v ostatních zkouškách si však vedla dobře. Podobných případů je více,“ dodává Hana Hoffmannová.

Nedostatečný výkon na mokré vozovce ukázaly tři modely (Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200). Byly velmi špatně ovladatelné a ve srovnání s ostatními měly dlouhou brzdnou dráhu. Nejhorší z nich potřeboval na zpomalení z 80 na 20kilometrovou rychlost na asfaltu 49,5 metru, na betonu ještě o dalších 13,5 metrů více. Naopak nejlepším stačilo 36,2 metru a na betonu 44 metrů. Co se týče testu životnosti pneumatik z kategorie 165/70 R14 se u nejlépe hodnocených naměřila životnost více než 80 tisíc km, naopak nejhůře hodnocené vydrží zhruba 50 tisíc km.

Autor / zdroj: dTest, ADAC

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.