AKTUÁLNĚ / Společnost

Pardubický kraj rozvíjí cyklo a in-line turistiku
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: isifa/thinkstock.com

PARDUBICKÝ KRAJ

Pardubický kraj v červnu 2015 završuje zpracování jedné z nejdiskutovanějších koncepcí kraje - Koncepci rozvoje cyklo a in-line turistiky v Pardubickém kraji.

„Jsem přesvědčen, že vizí to začíná a povedenými díly a spokojenými lidmi pokračuje. Mezi tím je samozřejmě spousta úsilí. Je mým posláním se o výsledky zasadit. Sílu mně dává obrovský zájem obcí a regionů o cyklostezky i trendové bike parky. Zřejmě se už naše společnost blíží vyspělému evropskému standardu a kromě základních potřeb se začíná výrazně zabývat komfortem, jako je zdravý životní styl, aktivní dovolená a bezpečnost. To je velká výzva snad i napříč politickým spektrem“, konstatuje René Živný, radní Pardubického kraje pro sport, cestovní ruch a informatiku.

Na metodickém vedení se podílel národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek, jednatel Asociace měst pro cyklisty: „Pracoval jsem na mnoha krajských koncepcích, ale jedno je jisté. Dálkové cyklotrasy nemohou být postavené bez finanční spoluúčasti kraje. A je s tím i spojená druhá podmínka - dobrá koncepce musí být vždy spojená s finančním mechanismem. Jsem rád, že i pardubická toto naplňuje. Naposledy byla takto schválena cyklostrategie zastupitelstvem Libereckého kraje, a to 26.5.2015.“

Pardubický kraj je dobře propojen s ostatními regiony a důležitými zdrojovými trhy pro cykloturistiku jakými jsou Německo a Polsko především díky Labské stezce, ale i díky evropské dálkové cyklotrase EuroVelo 4 – stezce Střední Evropou a má všechny předpoklady k tomu stát se úspěšnou cykloturistickou destinací při realizaci dostatečných investic do infrastruktury a marketingu služeb podél těchto tras“, doplňuje Daniel Mourek, koordinátor tras EuroVelo a Labské stezky v ČR z Nadace Partnerství.

„Byla to jedna z našich nejnáročnějších i nejzajímavějších prací v oblasti koncepcí. Úplně mě ohromil a nabudil ten zájem obcí a regionů o toto téma. Získali jsme mnoho námětů a záměrů na vybudování cyklostezek, singltreků a úpravu sítě cyklotras, opravdu téměř stovku. Je vidět, že i starostové malých obcí, byť spojeni se sousední obcí nepříliš frekventovanou silnicí, dnes chtějí cyklostezku, aby jejich děti bezpečně dojely do školy a lidi do práce. Podle zkušeností taková stezka totiž žije celý den a patří tak mezi nejefektivnější veřejné investice. Za rozbřesku vyrážejí první lidé na ranní směny, pak jedou školáci a úředníci na osmou, dopoledne jedou důchodci k doktorovi. Kolem poledne vyrážejí manažeři místo oběda na brusle. Po druhé hodině odpoledne nastupuje hlavní „směna“ – vyspinkané malé děti s maminkami na odrážedlech, kolečkách a bruslích. K nim se pak přidají lidé vracející se z práce a až do večera je živo. Sportovci na silničkách a bruslích raději vyjíždějí až po šesté, kdy jsou maminy s dětmi pryč, aby si to užili v tempu. O víkendech a dovolených se přidávají putující cykloturisté s brašnami. V koncepci je v horizontu 2020 s časovým přesahem navrženo 518 km cyklostezek, z toho téměř polovina vhodných pro žádané in-line bruslení, celkem za 2,5 miliardy Kč prostých stavebních nákladů“, říká autorka koncepce RNDr. Renata Šedová z firmy OHGS s.r.o.

Koncepce obsahuje také návrhy moderních singltreků, stezek pro horská kola tvořících okruhy různé obtížnosti vycházející z jednoho místa a vybaveným parkovištěm a dalšími službami pro bikery. „Veřejnost se mylně domnívá, že se jedná o extrémní sport pro úzce specializovanou skupinu. V Pardubickém kraji jsme se zaměřili na návrh areálů, kde si přijdou na své i rodiny s malými dětmi až po extrémní bikery. Toto území je velmi pestré, prostupné hustou cestní sítí, členité a dopravně přístupné. A to je jeho velká deviza. Ve Walsu jsou bike parky provozovány udržitelně i jako soukromé investice, které díky své popularitě a návštěvnosti neskutečně oživí celý region, a o to tady jde“, komentuje spoji činnost na koncepci expert na problematiku bikování Alexandr Kárász.

Jiří Fikejz z ústeckoorlicka, závodník umisťující se na prvním místě v disciplíně enduro, hodnotí koncepci takto: „Jsem rád, že jsem mohl být u jejího zrodu. My terénní jezdci si vždycky najdeme a vyjedeme nějaké stezky v lese. Ale není nad profesionálně připravené tratě, které si v bezpečí užijete a v ČR jich nenajdete mnoho. Tady máme navrženo hned 9 areálů v úžasných lokalitách a je na co se těšit.

Místostarosta města Moravská Třebová, které je členem Asociace měst pro cyklisty, Pavel Brettschneider, to vidí takto: „Pro naše město je prioritní dobudovat hvězdicovitě cyklostezky do všech vesnic kolem, ze kterých k nám spádově jezdí lidé do školy a do práce. Za třešničku na dortu pak považujeme vybudování komplexního rekreačního areálu Pastviska u města, kde plánujeme singltreky, sjezdové tratě, lanové centrum a další. Jsme připraveni se spolu s dalšími investory bike resortů zapojit do projektu česko – polské spolupráce Singltrack Glacensis“.

Autor / zdroj: Renata Šedová

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.